2009-11-05

Hälsning nr 2 från kinaland!

Nu har vi börjat för fullt med engelskaundervisningen. Det är väldigt svårt för barnen kan verkligen ingen engelska så det är verkligen basic. Idag lärde jag dagisbarnen kroppsdelar. Head, arm, hand, belly, foot, leg, eye, nose och mouth. Det sistnämnda har dom grova svårigheter att uttala. Samma med Thank you, de säger sank you, skitroligt :p tyvärr verkar det vara omöjligt att rätta till det felet. Vi försökte på en lektion och sen kom en bitch fram (våran lärarassistent som är med ibland och översätter..) och ba: alltså detta är ett problem i hela kina.. det är väl en ännu större anledning att vi lär dom rätt? När vi är här tycker jag vi ska lära dom de som de annars inte lär sig, annars gör vi ju ingen nytta överhuvudtaget? lite knas..

En annan sak, den där bitchen var helt bestört över att vi gick upp efter linda, hon tycker att eleverna alltid ska gå upp före läraren och speciellt eftersom att hon är gravid så borde vi ta hand om henne osv. Sedan trodde hon att vi skulle få stryk på kvällen för att vi rökte så att läraren såg :p hahah helt knäppt. Detta land är såååå annorlunda.

Förutom lektionerna vi håller så pluggar vi i veckorna, med praktikuppgifter och projektarbetet, skittrist. Jag har gått ner lite i vikt också tror jag men inte så mkt. Det är för att vi sitter och tjockar oss med chirre å cola på kvällarna, Om jag bara ätit mat hade jag nog gått ner väldigt mkt. Men då måste man också gå hungrig hela tiden.. lagom kul.

På lrödag morgon ska vi åka in till Yangshou och bo på hotell, äta mcdonalds, shoppa och vila upp oss inför sista veckan. Då kommer det bli mer tid i skolan osv. Jag mår bara bra iaf om någon undrar.. lite hemlängtan ibland men det är inget problem höhö. Vem skulle inte ha det liksom? Tre veckor på andra sidan jorden plus den totala motsatsen mot vad jag är van vid, både hur vi bor, vad vi äter och vad vi gör.

Nu ska jag försöka ladda upp någon bild på bilddagboken ;) får se om det fungerar! PUSS!

Inga kommentarer: