2010-08-01

Ebba update

Märker att jag uppdaterar alltmer sällan nu... Det har inte hänt överdrivet mycket. Ebba har lärt sig snurra väldigt bra nu, när hon är fokuserad räcker det med en liten rörelse med handen, inga ord eller något ;) hon börjar även få in "tassen" och sitt och ligg har hon ju kunnat sen länge. Det som inte alls funkar är inkallning... några tips? Hon är även väldigt skällig mot andra hundar (inte på ngt aggressivt sätt alltså...) Men där vet jag ungefär hur jag ska göra så vi fortsätter jobba på det! :) Gå fint i koppel var hon jätteduktig på ett tag men nu när hon börjar bli lite äldre är det inte lika viktigt att ha koll på mig ;) ibland får hon för sig att dra i kopplet tills hon inte kan andas å ibland känner hon för att gå jättefint. Så jag kör på beröm beröm och mer beröm när hon gör rätt.

Klohanteringen går framåt, har inte klippt något men en liten stund varje dag pillar jag med klorna medan jag håller fast henne, och nu blir hon lugn nästan med en gång, får se hur det går när klotången kommer fram igen ;) ... hm idag var det första gången vi lämnade henne ensam en "längre stund" men det var endast ett par minuter. Tidigare har hon fått vara ensam medan jag gått å hämtat något på övervåningen, gått på toa eller liknande. men då har jag alltid varit inne även om hon inte sett mig. Idag när vi gick ut blev hon lite crazy å satt å ylade men sen blev hon tyst å då passade vi på att smita in. Så nu kommer vi göra detta väääldigt väldigt korta stunder två gånger om dagen och sedan lite längre osv. Pinschrar är svåra med detta och borde egentligen börjat tidigare men men....

Sedan har vi ju förbudsträningen också, går lite sådär men bättre än inkallning iaf. Men jag planerar väl att arrangera lite frestelser och sedan bara öva! :)
Nu har ni fått en utförlig update om hur det går med oss, haha. På mitt egna plan finns det inte mycket att säga. Sommaren har flugit iväg!!! Okej, det är inte slut än men nu när det blivit augusti så känns det verkligen att det är kortare tid kvar av sommarn än vad som gått. Men ska försöka njuta av den sista sommarmånaden och sen vid septemeber/oktober kommer ebba vara nästan fullvuxen (iaf på längd och höjd) så då ska jag köpa kläder från hurtta pro collection ;) vill ha dessa saker men kommer nog inte att ha råd med allt på en gång... detta blir typ 1500 spänn ;o dyrt kilopris höhö

y-sele :)


regntäcke


fleeceoverall


värmetäcke (detta får antagligen vänta till vintern... :))

Inga kommentarer: